Språkvän

VAD VAR UPPDRAGET?

Språkvän i Falköping jobbar med stort hjärta för att bemöta och ge utsatta människor på flykt en bra start i Falköping och samhället i Sverige.
Tidigare hade informationen mest spridits som informativ och textbaserad form, men också med stöd av personliga möten, där först då den rätta känslan för syftet bäst förmedlades. Uppdraget bestod i att utifrån grundbudskapet skapa en starkare känsla för ämnet, riktat till de lokala invånarna, med syfte att få en bättre förståelse och vilja, att anmäla sitt intresse som Språkvän.

 

VAD GJORDE VI?

I vårt koncept och samarbete tog vi vara på vikten av känsla i detta ämnet, och jobbade fram en mer personlig och visuell kommunikation.
Vi tog fram en enhetlig tagline “Vänskap talar samma språk”, filmer med storytelling och fotade bilder för webb, print och kampanjer. Allt i en överskådlig projekt- och distributionsplan i samspel med Språkvän’s vision och mål.
En röd tråd skapades i kommunikationen och lokal igenkänning på alltifrån webb, sociala medier, storbildsskärmar, butiks-TV, bussreklam, möten och broschyrer.

 

HUR GICK DET?

Filmerna har uppskattats och fått stor spridning runt i Sverige, och används av bl.a. av flera kommuner på informationsträffar, webb och sociala medier. En av filmerna fick även en “viral” effekt på Facebook, och uppmärksammades av Expressen TV som ett inslag om den goda insatsen och engagemanget hos Språkvännerna.
De utförda kampanjerna och budskapet “Vänskap talar samma språk”, har tillsammans med övriga aktiviteter, resulterat i att uppfylla de satta målen med fler och engagerade Språkvänner i Falköping.