Skövde Kommun

VAD VAR UPPDRAGET?

Skövde kommun hade tagit fram en ny logotyp och en ny grafisk profil. De ville ha hjälp med att ta fram ett koncept för berättande och grafisk form för produktioner i rörliga medier. Syftet är att det ska finnas en tydlig igenkänning i allt som Skövde kommun kommunicerar, även i rörliga medier. Detta för att avsändaren ska vara tydlig och för att på bästa sätt stärka varumärket.

 

VAD GJORDE VI?

Vi hade många och långa möten där vi pratade om och såg väldigt mycket film. Kreativt och intressanta diskussioner där vi kom fram till ett berättarspråk som skulle andas personlighet och trovärdighet. Mer människor som får vara rufsiga i håret helt enkelt. Bildspråket ska i de flesta fall hållas dokumentär, men utgå från Skövde kommuns bildmanér ”vardagens magi”.

 

HUR GICK DET?

Idag har Skövde kommun en tydlig linje i hur de kommunicerar i rörliga medier. Vi har i den nya formen producerat filmerna ”Skövdes hjältar”, ”Min stad”, ”Kontaktcenter” och vinjetter till Näringslivsgalan, Idrottsgalan och Kulturgalan. Vi har även tagit fram korta presentationsfilmer om kommunvägledarna som jobbar i Kontaktcenter och tillhörande digitala skärmar till filmerna som är placerade i entrén i Skövde stadshus.