Jönköping University

VAD VAR UPPDRAGET?

Jönköping University (JU), tidigare Högskolan i Jönköping, genomgick 2015 en varumärkesförändring. JU har de senaste åren gjort stora satsningar på digitala medier i marknadsföringen, framför allt film. I sina marknadsföringskampanjer använder de storytelling som kommunikationsteknik. Den vackra miljön i och runt Jönköping och den internationella prägeln på skolan har varit två viktiga ingredienser att få med i filmerna. Uppdragets mål var att öka intresset för JUs utbildningar med ökade ansökningar som följd.

 

VAD GJORDE VI?

Under 3 år har vi producerat 8 korta dokumentära filmer där vi får studenters och före detta studenters tankar kring fritidsintresse, skoltiden och framtidsdrömmar. Till varje film gjordes en trailer på 15 sekunder som används som dragare och som publicerats på sociala medier, TV3, TV6 och SF bio. Trycksaker, filmer och digitala storbildskärmar hålls samman med likadan grafik. Den tryckta katalogen tog skolan fram i tre upplagor där omslaget består av foton på huvudrollsinnehavarna i årets filmer. 2016 gjordes även en 360° film för mässor där vi använde VR-teknik.

 

HUR GICK DET?

Ansökningarna till Jönköping University ökade både 2015 och 2016, en period då många andra högskolor och universitet hade minskade ansökningar. Filmerna har haft bra spridning på sociala medier med många visningar på både Youtube, Facebook och på JU:s hemsida.