Ållebergsgymnasiet

VAD VAR UPPDRAGET?

På senare tid har både möjligheterna och konkurrensen inom marknadsföring ökat för gymnasieskolor. Vid premiären av deras nybyggda lokaler 2012 började också resan i ett nytt kommunikationstänk och marknadsföring. Då en kampanj var bokad med TV4 Skaraborg för Ållebergsgymnasiet.
Uppdragets syfte blev att förstärka Ållebergsgymnasiets varumärke och värdegrund, med en unik form och känsla som attraherar den yngre målgruppen och även till viss del dess föräldrar, i valet av gymnasieskola.

 

VAD GJORDE VI?

Utifrån visionen och Ållebergsgymnasiets devis “Din framtid – Vårt uppdrag”, presenterade vi tillsammans med TV4 och Spotfactory ett förslag om att förmedla budskapet på en mer underhållande nivå. Lösningen blev en specialskriven låt och välproducerad musikvideo – “Education for the nation”. Med en rektor som vågade tro på ett nytt koncept genomförde vi projektet som sedan blev ett framgångsrikt och löpande samarbete under de kommande 5 åren. Nya versioner av låtarna har producerats varje år med nya teman i musikvideos på webben och reklamfilmer på TV4 och sociala medier. Konceptet har förädlats utmed vägen, då vi även skapat aktivitet med VR/360-video på Öppet Hus, producerat ny hemsida, samt gjort alla låtarna tillgängliga på Spotify som en del i kampanjen.

 

HUR GICK DET?

“Education for the nation” är ett koncept som blivit en lokal framgång och är välkänt och omtyckt bland både elever, föräldrar och arbetskollegor, enligt många berättelser och statistik på webb och sociala medier.
Ållebergsgymnasiet har dessutom belönats med priset “Årets marknadsförare” på Skövde Näringslivsgala.
Det kreativa samarbetet har resulterat i ett starkare varumärke och där värdegrundsbegreppen ”trygghet och trivsel” varit en viktig del i en positiv utveckling med ett allt större antal elever som söker sig till skolan.